Statut Fundacji
Statut Fundacji Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR
§ 1.
- Fundacja pod nazwą Fundacja Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR, zwana dalej Fundacją, ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym w dniu 11.05.1990 roku w Państwowym Biurze notarialnym w Zakopanem przed pełniącą obowiązki notariusza mgr Joanną Pasierb (Rep. A 1912/90), działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2.
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą fundacji jest miasto Zakopane.
§ 4.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja może używać skrótu Fundacja TOPR.
§ 5.
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
- Ilekroć w statucie jest mowa o TOPR rozumie się przez to Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Zakopanem.
§ 6.
Celem Fundacji jest:
- rozwój ratownictwa górskiego w Tatrach,
- wspieranie rozwoju bazy technicznej /obiektów, wyposażenia i sprzętu/ ratownictwa tatrzańskiego,
- pomoc stypendialna na działalność szkoleniową dla ratowników tatrzańskich,
- wspieranie działalności wydawniczej ratownictwa tatrzańskiego,
- wspieranie inicjatyw nawiązywania kontaktów z ośrodkami ratownictwa górskiego w kraju i poza granicami, oraz innymi służbami ratowniczymi,
- wspieranie inicjatyw mających na celu ochronę środowiska w Tatrach,
- wsparcie socjalne ratowników TOPR oraz członków ich najbliższej rodziny względnie osób pozostających we wspólnym pożyciu, w przypadkach wypadków bądź zachorowań ratowników TOPR,
- wspieranie i finansowanie innej działalności związanej z ratownictwem górskim.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez następującą działalność bezpłatną:
- wsparcie rzeczowe oraz wsparcie finansowe modernizacji sprzętu oraz stacji centralnej i stacji terenowych TOPR,
- wsparcie rzeczowe oraz wsparcie finansowe szkoleń ratowników TOPR odbywających się w Polsce i za granicą,
- wsparcie finansowe przedsięwzięć mających na celu ochronę zdrowia ratowników TOPR,
- wsparcie finansowe uczestnictwa TOPR w krajowych i międzynarodowych kongresach krajowych i międzynarodowych organizacji ratowniczych,
- wsparcie finansowe oraz wsparcie rzeczowe przedsięwzięć TOPR mających na celu profilaktykę oraz edukację w zakresie bezpieczeństwa w górach oraz ochrony środowiska naturalnego w górach.
§ 8.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 350 złotych (przed denominacją 3.500.000 złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 9.
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- odsetek bankowych,
- zysków kapitałowych,
- dochodów z działalności gospodarczej.
§ 10.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany w całości na realizację celów statutowych.
§ 11.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach:
- pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami PKD 47.99.Z,
- pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych 85.51.Z,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 85.59.B,
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet PKD 47.91.Z,
- wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego PKD 77.21.Z,
- wydawanie książek PKD 58.11.Z,
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków PKD 58.14.Z,
- pozostała działalność wydawnicza 58.19.Z,
- działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych PKD 59.11.Z,
- działalność związana z projekcją filmów PKD 59.14.Z,
- działalność pośredników turystycznych PKD 79.11.B,
- działalność organizatorów turystyki PKD 79.12.Z,
- działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych PKD 79.90.A,
- działalność w zakresie informacji turystycznej PKD 79.90.B,
- pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana PKD 79.90.C,
- pozostała działalność związana ze sportem PKD 93.19.Z,
- pozostała działalność rozrywkowa i edukacyjna PKD 93.29.Z.
§ 12.
Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków (fundatorów) , członków władz lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (osoby bliskie),
- przekazywać majątku na rzecz członków (fundatorów), członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków (fundatorzy), członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- kupować na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie (fundatorzy), członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 13.
Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
§ 14.
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z pięciu członków.
- W skład Rady Fundacji wchodzą: Jan Krzysztof, Przemysław Wacyk, Józef Janczy, Maciej Pawlikowski, Sylweriusz Kosiński.
- Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady oraz w razie zaistnienia sytuacji, o których mowa w ust. 8 lit. a) , b) poniżej.
- W przypadkach zaistnienia sytuacji, o których mowa ust. 5 powyżej oraz ust. 8 lit. a) i c) poniżej, pozostali członkowie Rady jednomyślnie dokonują wyboru nowego członka Rady Fundacji. W przypadku, w którym członkostwo utraciło więcej niż 2 członków Rady Fundacji, wyłączony zostaje wymóg, o którym mowa w § 15 ust. 3.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą:
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu.
- pobierać wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży, w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 w związku z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
§ 15.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3 członków Rady Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 16.
Do zadań Rady należy nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
- ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
- kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór nad działalnością Fundacji,
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§ 17.
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§ 18.
- Zarząd Fundacji składa się z trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu spośród członków Zarządu, pozostali członkowie zarządu pełnią funkcję vice prezesów.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 19.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- zmiana statutu, po uprzednim uzyskaniu zgody Rady Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem o wyrażanie zgody na dokonanie zmian statutu Fundacji, oraz występowanie z wnioskiem do Rady Fundacji w sprawach połączenia z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 31 grudnia każdego roku, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 20.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach niezwiązanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.
§ 21.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji za zgodą Rady Fundacji. W szczególności, możliwa jest zmiana statutu, polegająca na doprecyzowaniu celów Fundacji.
§ 22.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 23.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czy jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 24.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji są przeznaczone na rzecz Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Zarząd Fundacji Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR